meer informatie crucial accountability

WAT ZOU U DOEN?

Een zelftest om te onderzoeken hoe u reageert tijdens een accountabilitygesprek.

Wat zou u doen? Met de volgende zelftest kunt u onderzoeken hoe u doorgaans reageert als u met een kloof tussen afspraak en verwachting wordt geconfronteerd. Lees elke situatie door en antwoord A of B, afhankelijk van wat u waarschijnlijk zou doen. Een interactieve (Engelstalige) versie van deze beoordeling kunt u downloaden via www.vitalsmarts.nl/informatiebronnen/zelfanalyse-tools

Stap 1 van de 2
1.
U heeft een nieuwe functie binnen uw bedrijf en u wilt graag dat uw eerste functioneringsgesprek positief verloopt. U heeft uw manager informeel steeds om feedback gevraagd. Hij zegt echter niets anders dan: “Je doet het prima.” U:
 
vraagt een gesprek aan, zodat u formeel kunt uitleggen waarom deze feedback belangrijk voor u is.
 
biedt hem aan een vragenlijst op te sturen waarmee hij uw sterke en zwakke punten kan aangeven.
2.
Uw directe medewerker is goed in tactische uitvoering, maar strategisch denken is niet haar sterkste punt. Ze wil heel graag een promotie, maar u vindt niet dat ze over de juiste kwalificaties beschikt. U:
 
zegt dat ze strategischer moet denken als ze promotie wil maken binnen deze organisatie.
 
biedt aan haar in contact te brengen met een mentor binnen de organisatie die een vaardig strategisch denker is.
3.
De IT-afdeling heeft de computer die u vorige week al zou krijgen nog steeds niet geleverd. U:
 
belt de IT-afdeling en zegt dat, wanneer u de computer tegen het einde van de week nog niet heeft, u de IT-manager zult moeten bellen om haar op de hoogte te brengen van uw probleem.
 
belt de IT-afdeling en vraagt wat u kunt doen om hen te helpen u de computer te bezorgen die u nodig heeft.
4.
Een van uw medewerkers levert zijn rapporten meestal een paar dagen te laat in. U beschrijft de kloof tussen afspraak en verwachting en u:
 
vertelt hem dat dit niet goed is voor zijn reputatie bij anderen in het projectteam.
 
geeft hem enkele tips om hem te helpen zijn taken effectiever in te roosteren.
5.
U heeft een rapport nodig van de manager productmarketing om een productvoorstel te voltooien. U heeft het nog niet gekregen, terwijl hij dat wel had beloofd. U:
 
laat hem weten dat uw manager niet blij met u is, en ook niet met hem, als u zijn input niet in het voorstel kunt verwerken.
 
vraagt of het nuttig voor hem is als u een stagiaire van uw team stuurt om hem te helpen het cijferwerk voor elkaar te krijgen.
Stap 2 van de 2
6.
Uw manager is slecht bereikbaar. Ze zegt vergaderingen af, komt niet opdagen bij persoonlijke afspraken en logt niet in bij teleconferenties. U heeft haar steun nodig bij een belangrijk project. U:
 
e-mailt haar dat het project gaat mislukken als ze geen betrokkenheid toont.
 
neemt contact op met haar assistent, om te vragen of die u wil helpen nieuwe afspraken te plannen met uw manager.
7.
Uw puber komt al de vierde keer deze maand later thuis dan u had afgesproken. U:
 
vertelt dat u dit niet op prijs stelt en dat ze uw vertrouwen beschaamt.
 
zegt dat u haar in de toekomst een half uur voordat ze thuis moet zijn een sms zal sturen om haar aan de tijd te herinneren.
8.
Uw manager komt steeds met nieuwe eisen bij een belangrijk project, maar uw team krijgt geen extra tijd of middelen. U:
 
zegt dat haar wijzigingen ten koste gaan van de kwaliteit.
 
stelt een schematisch overzicht op dat de compromissen tussen kosten, kwaliteit en tijd inzichtelijk maakt bij elke nieuwe eis die aan het project wordt gesteld.
9.
Uw partner verwaarloost zijn bijdrage aan het huishouden. U mag alle klusjes opknappen terwijl hij leuke dingen gaat doen. U:
 
legt uit dat door zijn nalatigheid uw leven zwaarder wordt.
 
vraagt hoe u het hem gemakkelijker kunt maken de klussen te doen die hij had toegezegd.
10.
Uw beste vriendin heeft een moeilijke periode in haar leven. U wilt haar steunen, maar ze is zo negatief dat het u zwaar valt tijd met haar door te brengen. U wilt haar helpen het leven wat positiever in te zien, dus:
 
geeft u haar een peptalk waarin u haar de positieve kanten van haar bestaan laat zien.
 
geeft u haar het telefoonnummer van een therapeut waar een andere vriendin veel baat bij heeft gehad.
 
Resultaat PDF Downloaden

Resultaten

Bespreek het volgende, aan de hand van uw scores voor motivatie en bekwaamheid:

Waarom is het nuttig te weten hoe u geneigd bent op kloven te reageren?

Tijdens de training Crucial Accountability gaan we dieper in op wat het betekent wanneer u mensen accountable houdt via bekwaamheid, of motivatie.;

Klik hier voor meer informatie

1.
U heeft een nieuwe functie binnen uw bedrijf en u wilt graag dat uw eerste functioneringsgesprek positief verloopt. U heeft uw manager informeel steeds om feedback gevraagd. Hij zegt echter niets anders dan: “Je doet het prima.”
U vraagt een gesprek aan, zodat u formeel kunt uitleggen waarom deze feedback belangrijk voor u is. (motivatie)
U biedt hem aan een vragenlijst op te sturen waarmee hij uw sterke en zwakke punten kan aangeven. (bekwaamheid)
2.
Uw directe medewerker is goed in tactische uitvoering, maar strategisch denken is niet haar sterkste punt. Ze wil heel graag een promotie, maar u vindt niet dat ze over de juiste kwalificaties beschikt.
U zegt dat ze strategischer moet denken als ze promotie wil maken binnen deze organisatie. (motivatie)
U biedt aan haar in contact te brengen met een mentor binnen de organisatie die een vaardig strategisch denker is. (bekwaamheid)
3.
De IT-afdeling heeft de computer die u vorige week al zou krijgen nog steeds niet geleverd.
U belt de IT-afdeling en zegt dat, wanneer u de computer tegen het einde van de week nog niet heeft, u de IT-manager zult moeten bellen om haar op de hoogte te brengen van uw probleem. (motivatie)
U belt de IT-afdeling en vraagt wat u kunt doen om hen te helpen u de computer te bezorgen die u nodig heeft. (bekwaamheid)
4.
Een van uw medewerkers levert zijn rapporten meestal een paar dagen te laat in. U beschrijft de kloof tussen afspraak en verwachting en u:
U vertelt hem dat dit niet goed is voor zijn reputatie bij anderen in het projectteam. (motivatie)
U geeft hem enkele tips om hem te helpen zijn taken effectiever in te roosteren. (bekwaamheid)
5.
U heeft een rapport nodig van de manager productmarketing om een productvoorstel te voltooien. U heeft het nog niet gekregen, terwijl hij dat wel had beloofd.
U laat hem weten dat uw manager niet blij met u is, en ook niet met hem, als u zijn input niet in het voorstel kunt verwerken. (motivatie)
U vraagt of het nuttig voor hem is als u een stagiaire van uw team stuurt om hem te helpen het cijferwerk voor elkaar te krijgen. (bekwaamheid)
6.
Uw manager is slecht bereikbaar. Ze zegt vergaderingen af, komt niet opdagen bij persoonlijke afspraken en logt niet in bij teleconferenties. U heeft haar steun nodig bij een belangrijk project.
U e-mailt haar dat het project gaat mislukken als ze geen betrokkenheid toont. (motivatie)
U neemt contact op met haar assistent, om te vragen of die u wil helpen nieuwe afspraken te plannen met uw manager. (bekwaamheid)
7.
Uw puber komt al de vierde keer deze maand later thuis dan u had afgesproken.
U vertelt dat u dit niet op prijs stelt en dat ze uw vertrouwen beschaamt. (motivatie)
U zegt dat u haar in de toekomst een half uur voordat ze thuis moet zijn een sms zal sturen om haar aan de tijd te herinneren. (bekwaamheid)
8.
Uw manager komt steeds met nieuwe eisen bij een belangrijk project, maar uw team krijgt geen extra tijd of middelen.
U zegt dat haar wijzigingen ten koste gaan van de kwaliteit. (motivatie)
U stelt een schematisch overzicht op dat de compromissen tussen kosten, kwaliteit en tijd inzichtelijk maakt bij elke nieuwe eis die aan het project wordt gesteld. (bekwaamheid)
9.
Uw partner verwaarloost zijn bijdrage aan het huishouden. U mag alle klusjes opknappen terwijl hij leuke dingen gaat doen.
U legt uit dat door zijn nalatigheid uw leven zwaarder wordt. (motivatie)
U vraagt hoe u het hem gemakkelijker kunt maken de klussen te doen die hij had toegezegd. (bekwaamheid)
10.
Uw beste vriendin heeft een moeilijke periode in haar leven. U wilt haar steunen, maar ze is zo negatief dat het u zwaar valt tijd met haar door te brengen. U wilt haar helpen het leven wat positiever in te zien, dus:
U geeft u haar een peptalk waarin u haar de positieve kanten van haar bestaan laat zien. (motivatie)
U geeft u haar het telefoonnummer van een therapeut waar een andere vriendin veel baat bij heeft gehad. (bekwaamheid)
Uw Resultaat PDF wordt gegenereerd.
Klik hier om uw Resultaat PDF te downloaden
Sluit dit venster